Tässä luvussa käsittelemme kielipalveluyrityksen saamiin toimeksiantoihin liittyviä rutiineja. Nämä ovat usein vaikeita asioita aloittelevalle yrittäjälle, ja kuuluvat kääntäjien foorumeilla usein kysyttyihin kysymyksiin. ”Mitä teen, kun…?” ”Mitä tällaisessa tilanteessa pitäisi tehdä?”
Pitkään yrittäjänä toimineilla on vakiintuneet rutiinit, jotka ovat muodostuneet joko yrityksen ja erehdyksen, kokeneemmilta saatujen ohjeiden ja vinkkien tai vaikkapa aiemman käännöstoimistossa työskentelyn kautta. Rutiinit tekevät työskentelystä nopeaa ja kannattavaa, sillä pyörää ei tarvitse keksiä jokaisella kerralla uudestaan. Kun perusasioiden hoitaminen (töiden kirjaaminen, tallennus, laskutus) tapahtuvat vakiintuneiden rutiinien mukaisesti, voi keskittyä itse toimeksiantoon ja sen yksityiskohtiin.
Toisen luvun sisältö:
Mietitty prosessi
Käännösprosessin vaiheet
Tulkkausprosessin vaiheet
Kirjallisuuden kääntäminen
Vastuu työn jäljestä
Omien ratkaisujen perusteleminen