BRÄNDINHALLINTA
Kielipalvelualan ammattilaisena kannattaa muistaa, että kaikki mitä teet, kertoo sinusta jotakin eli joko vahvistaa tai heikentää brändiäsi. Maineeseesi ja brändiisi vaikuttavat sekä toimintasi asiakkaiden kanssa että toimintasi kollegoiden kanssa. Pienilläkin asioilla on suuri merkitys. Esimerkiksi ilmaissähköpostiosoitteen sijaan kannattaa hankkia sähköpostidomain. Tämä antaa sinusta asiakkaalle heti ammattimaisemman vaikutelman.
Ammattimaista on myös viestiä ja olla tavoitettavissa toimistoajan puitteissa: töitä voi halutessaan tietenkin tehdä vaikka öisin, mutta asiakkaan ei tarvitse tietää sitä. Jos paras työskentelyaikasi on jostain syystä normaalista toimistoajasta poikkeava, niin muista, että se on oma valintasi – asiakas on kuitenkin paikalla toimistoaikana ja olettaa saavansa sinut silloin kiinni. Ajasta sähköpostiviestit lähtemään vasta aamulla (kun vielä itse vedät sikeitä) tai lähetä ne vasta herättyäsi. Tämäkin vahvistaa kuvaa siitä, että toimit ammattimaisesti ja täysipäiväisesti ja elät päivätyölläsi. Näin ollen voit myös perustella asiakkaalle kiirelisää tai viikonloppulisää: en yleensä tee töitä illalla/viikonloppuna, mutta koska teidän aikataulunne tätä vaatii, teen poikkeuksen ja laskutan menetetystä vapaa-ajastani korvauksen.
Asiakkaan ei myöskään tarvitse tietää, että teet töitä kotona. Järjestä työskentely-ympäristösi sellaiseksi, että sinulle soittava asiakas voi uskoa luurin toisessa päässä olevan vakavasti otettavan ammattilaisen. Ei siis työpuhelujen taustalle taaperoiden kiukkukohtauksia eikä ulvovia koiria. Älä keskeytä työpuhelua hätyyttääksesi lahkeesta nykiviä lapsia kauemmas. Se ei rakenna mielikuvaa uskottavasta ammattilaisesta. Jos olet kylvyssä, älä vastaa työpuheluun, vaan soita takaisin, kun olet työmoodissa. Muista käyttää näppäinlukkoa, kun teet työpuhelin taskussa jotain muuta, ettei käy kiusallisia taskupuheluvahinkoja. On erittäin noloa selittää, että tästä puhelimesta on tosiaan lähtenyt kahdeksan tyhjää puhelua, joista kuuluu vain outoa ähinää eli puutarhassa työskentelyn aiheuttamia ääniä. Toisin sanoen muista erottaa ammattiminä kotiminästä ja yrittäjäminä yksityishenkilöstä.
Muista, että sosiaalisen median kello kuuluu kauas ja pitkään. Voit valita periaatteessa kahdesta some-toimintavasta: joko niin, että ei haittaa, vaikka kuka näkisi viestintääsi tai niin, että avaudut reilusti, mutta yksityisprofiilisi kautta vain pienessä, suljetussa piirissä. Muista, että tekniikka ja käyttöehdot muuttuvat ja tällä hetkellä yksityisestä voi tulla joskus tulevaisuudessa julkista.
Älä likaa omaa pesää, älä mustamaalaa kollegoita tai asiakkaita, varsinkaan julkisesti ja julkisella foorumilla. Älä arvaile alan toimijoiden palkkiotasoa tai toimintatapoja. Jos yhteistyösi jonkun kollegan, toimiston tai asiakkaan kanssa on loppunut, älä avaudu asiasta julkisesti. Kysyttäessä voit asiallisesti kertoa yksityisesti syyt – mutta muista, että asialla on toinenkin puoli ja toisen osapuolen näkökulma. Älä asemoidu uhriksi tai harrastelijaksi myöskään sosiaalisessa mediassa, älä valittele pitkiä päiviä tai kerro, miten kokkaat lihasoppaa töiden välissä.
Ole asiallinen ja kohtelias, kun viestit asiakkaiden kanssa. Älä tuohdu, jos asiakas ehdottaa mielestäsi ala-arvoista hintaa. Sano kohteliaasti, että hintani tästä työstä on X euroa. Jos asiakas ei halua neuvotella hinnasta, ilmoita kohteliaasti, että sinulla riittää töitä esittämälläsi hinnalla (vaikka tämä ei olisi tottakaan) ja päätä neuvottelu osaltasi tähän.
On turha tuhlata aikaa taivastelemalla ulkomaalaisten massapostittavien toimistojen hintoja. Nämä toimistot eivät ole suomalaisten kääntäjien potentiaalisia asiakkaita, joten on turha haaskata ruutia niihin. Niihin ei kannata edes vastata, vaan ne voi poistaa suoraan. Vaihtoehtoisesti voit toki laatia vakiomuotoisen vastauksen, jossa kerrot kohteliaasti hintasi.
Case 1:
Tuttu asiakas tiedustelee mahdollisuuttasi tehdä käännös ensi viikoksi. Annat tarjouksen, hinnaksi tulee 1000 euroa. Asiakas sanoo, että heidän budjettinsa ei taivu tuohon, voisiko saada alennusta 200 euroa.
Sinun kalenterisi on ensi viikolta vielä tyhjä, aihepiiri on sinulle tuttu ja tiedät, että pystyt tekemään käännöksen nopeasti. Hyväksyt asiakkaan vastatarjouksen. Perustelet asiakkaalle, että voit tämän kerran hyväksyä hinnan, koska aihe on sinulle tuttu ja haluat palvella hyvää asiakasta.
Case 2:
Uusi asiakas pyytää tarjousta suhteellisen tutusta aihepiiristä ensi viikoksi. Annat tarjouksen, hinnaksi tulee 1000 euroa. Asiakas sanoo, että heidän budjettinsa ei taivu tuohon, voisiko saada alennusta 200 euroa.
Tilauskirjasi on melko täynnä, asiakas on sinulle täysin vieras. Et hyväksy asiakkaan vastatarjousta, vaan pidät kiinni alkuperäisestä hinnastasi. Perustelet asiakkaalle, ettet voi joustaa hinnasta, koska projekti ja asiakas ovat sinulle uusia.