JOS ASIAKAS EI MAKSA
Anna aina laskulle eräpäivä, ei päivämuotoista maksuehtoa (ellet nimenomaan sitä halua). Erona on se, että viivästyskorko alkaa juosta heti eräpäivää seuraavasta päivästä ilman erillistä muistutusta, mutta päivämuotoisesta maksuehdosta vasta 30 päivän kuluttua nettomaksuehdon jälkeen, jos siitä muistutetaan.
Seuraa suorituksia. Jos suoritusta ei tule, muistuta ripeästi: esim. 7 tai viimeistään 14 päivää eräpäivän jälkeen. Tee muistutus kirjallisesti. Muotoile ystävällisesti.
Jos suoritusta ja/tai vastausta ei kuulu, voit halutessasi siirtyä heti toimenpiteisiin, mutta asiakassuhteen jatkuvuuden kannalta toinen muistutus voi olla suotuisampi vaihtoehto. Kerro selkeästi, että jos et saa maksua päivämäärään xxx mennessä, asia siirtyy eteenpäin xxx:n hoidettavaksi.
Jos velkaa oleva asiakas haluaa tilata uuden työn, älä aloita sitä ennen kuin avoinna oleva lasku on maksettu. Voit sanoa esimerkiksi näin: “Huomaan, että teillä on vielä lasku XX (eräpäivä xx.xx.xxxx) maksamatta. Aloitan mielelläni tämän uuden työn heti, kun suoritus on kirjautunut tililleni.” Muista tässä tapauksessa huomioida asia deadlinessa eli deadline lasketaan vasta siitä päivästä, kun lasku on maksettu ja työ voidaan aloittaa. Jos asiakas lupaa maksaa, mutta ei maksa, älä aloita uutta työtä nyt äläkä koskaan.
Varsinkin auktorisoiduissa käännöksissä asiakas on usein yksityishenkilö, joilta maksun saaminen saattaa olla epävarmempaa kuin yrityksiltä. Näissä tapauksissa voit käyttää esimerkiksi etumaksua (koko lasku tai vaikka 50 % siitä maksetaan etukäteen, työ aloitetaan vasta, kun rahat ovat saapuneet tilille) tai käännöksen toimittamista postiennakolla.
Suomalainen hyvä 14 päivän maksuaikaan perustuva maksumoraali on rapautumassa tai vähintäänkin eurooppalaistumassa niin, että hyvin tyypillinen maksuaika on 30 päivää. Sitä pidempiin maksuaikoihin suostumista kannattaa vakavasti harkita. Yleensä tätä pidempi maksuaika ja/tai maksusuoritusten toistuva viivästyminen eräpäivästä kertoo maksajan maksuvaikeuksista. Mieti haluatko ottaa tällaisen luottoriskin. Jokainen pienyrittäjä tietää, miten rasittavaa on odotella pitkään viipyviä suorituksia. Lisäksi tästä aiheutuu kuluja ja ylimääräistä työtä, jokainen maksumuistutus (sen kirjoittaminen ja lähettäminen on työtä, joka ei tuota omaan kassaan rahaa, vaan on pois tuottavan työn tekemisestä). Hyvämaineistenkin käännöstoimistojen ja tulkkivälittäjien joukossa on niitä, jotka ovat omin päin muuttaneet maksuaikojaan eli siis suoritusaikojaan – muista, että jos et ole maksuehtojen muutosilmoitukseen reagoinut, vaan jatkanut toimeksiantojen vastaan ottamista, olet hyväksynyt kyseisen muutoksen / muutetun käytännön. Toisinaan aika on kaksinkertaistunut parista viikosta kuukauteen ja sen ylikin.