Jokaiseen toimeksiantoon liittyy neuvottelua: Jos et ole sopinut asiakkaan kanssa kiinteää vakiohintaa, neuvottelet hinnasta. Aikataulusta on joka tapauksessa neuvoteltava joka kerta. Asiakas tarjoaa sinulle työtä tietyillä ehdoilla, ja sinä päätät, millä ehdoilla olet valmis työn ottamaan työn vastaan. Jos asiakkaan tarjoama toimitusaika on liian tiukka tai ei muuten sovi aikatauluusi, kerro asiakkaalle, että teet työn mielelläsi, mutta toimitusaikasi voisi olla X. Jos toimeksiannolla on kiire, ja olet valmis tekemään sen normaalin työaikasi (virka-ajan) ulkopuolella, kerro asiakkaalle, että laskutat kiirelisää. Kiirelisään voi soveltaa esimerkiksi seuraavia portaita:
Arkena klo 17–21 tehtävä työ +50 %.
Näiden aikojen ulkopuolella tehtävä työ +100 %.
Jos työstä vain osa menee normaalin työajan ulkopuolelle, kiirelisä voi olla 25 % tai mitä sitten katsotkin parhaaksi pyytää. Kannattaa tehdä itselle valmiiksi vakioehdot, näin säästät aikaa ja päänvaivaa tarjousvaiheessa.
Neuvottele kohteliaasti mutta päättäväisesti. ”En katso voivani hyväksyä välimiesoikeutta riidanratkaisupaikaksi, kuten tässä sopimusmallissanne ehdotatte. Tähän pitää mielestäni merkitä kotipaikkani tai teidän kotipaikkanne käräjäoikeus”. Asiallinen ja asiantunteva neuvottelija pärjää paremmin kuin vihainen rakkikoira tai loukkaantunut mäkättäjä.
Muista myös, että sopimusta ei tarvitse allekirjoittaa heti sitä tarjottaessa. Aina voi neuvotella, ja mikä tärkeintä, aina voi kysyä asiantuntijan neuvoa ennen allekirjoittamista. Sopimuspuolilla on tähän oikeus. On normaali käytäntö tehdä sopimuksesta vastaehdotustarjous sopimuksesta, ts. kertoa millä ehdoin on valmis sopimukseen. Ks. alla.
Älä heti raivostu, jos toinen osapuoli ei tiedä alan periaatteita: sinä olet asiantuntija, hän ei välttämättä. Selitä rauhallisesti, esittele referenssimateriaaleja (vaikkapa SKTL:n laatimia ohjeistuksia, mallisopimuksia jne.). Asiantuntemus palkitaan.